مطالب کمک آموزشی

فهرست موضوعات

زیست شناسی دوم 

زیست شناسی  سوم

 زیست شناسی چهارم 

زیست شناسی چهارم دبیرستان

خواص درمانی زعفران

زعفران در فارماکوپه ی اروپا ( کتاب رسمی داروسازی ) قید شده و بر حسب آزمایش هایی که در اروپا انجام شده است ، زعفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذ اکسیژن در پلاسما را در موش آزما یشگاهی از خود نشان داده است. در طب عوام نقاط مختلف جهان ، زعفران به عنوان آرام بخش ، ضد اسپاسم ، اشتها آور و مقوی معده استفاده می شود.در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش ، درمان درد معده و آسم مصرف می شود. خواص متعدد زعفران و اثر بخشی ترکیبات مؤثر آن توجه بسیار زیاد محققین ، شرکتهای دارو سازی
ادامه نوشته

آموزش آسان و مفهومی زیست شناسی در لوح فشرده

همراه کتاب های گروه آموزشی سبزینه لوح های فشرده ( DVD ) بصورت رایگان ضمیمه شده که با نگاه معلم یار آماده شده و استفاده و نمایش آن در کلاس برای تدرس و اموزش مفهومی زیست شناسی بسیار مفید است و بدون شک دانش آموز مطلب را بهتر و سریع تر یاد می گیرد.

آموزش آسان و مفهومی زیست شناسی همراه فیلم و انیمیشن

زیست شناسی را با مجموعه ی آموزشی سبزینه، آسان، سریع و مفهومی یاد بگیرید.

دو عدد  DVD محتوی تعداد زیادی فیلم و انیمیشن منطبق بر سرفصل های کتاب درسی باضافه تدریس تمام دروس بانضمام فیلم و انیمیشن های مرتبط که بطور قطع کار تدریس را برای همکاران عزیز راحت و آسان می کند.

مجموعه بسیار جالب برای یادگیری آسان و مفهومی زیست شناسی  منطبق بر سرفصل های کتاب (کاملا جدید)


بهمراه کتاب, لوح فشرده ای (DVD) حاوی مجموعه ای بسیار ارزشمند از فیلم ها و انیمیشن های دقیقا مرتبط با سرفصل های کتاب درسی ارائه شده است. برای اولین بار برای همکاران عزیز و مدرس زیست شناسی, تمامی درس ها بصورت جالب و جذاب پاورپوینت شده که قطعا مورد پسند دبیران و دانش آموزان عزیز قرار می گیرد و آموزش و تدریس را در کلاس آسان می کند.
مدیر فروش: 09105008424

تحلیل سوالات زیست شناسی کنکور 92

تحليل و ارزيابي سؤالات زيست شناسي کنکور 92

نويسنده :علي پناهي شايق

سؤالات از نظر درجه­ي سختي : در يک نگاه سريع، آزمون نسبتاًسختي به نظر مي­رسد. اما تعداد سؤالات خيلي سخت آن کم­تر از 10 سؤال است. يعني داوطلباني که مطالعه­ي خوبي داشته­اند و با استفاده از هوش لحظه­اي تعدادي از سؤالات سخت را کنار گذاشته­­اند، توانسته­اند به بيش از 80 درصد سؤالات پاسخ دهند و در اين ميان فقط افراد نخبه توانسته­اند درصدهاي بالاتر از 90 را کسب کنند. من اين درجه­ي سختي را مي­پسندم؛ چون رنکينگِ دانش­آموزانِ دهک­هاي بالا را ممکن مي­سازد.

زمان­بر بودن سؤالات : اولين چيزي که در آزمون زيست کنکور 92 خودنمايي مي­کند، وقت­گير بودن آن است. شايد تعداد بسيار کمي از داوطلبان قادر باشند اين 50 سؤال  را در مدت 36 دقيقه به دقت بخوانند و به آن­ها پاسخ بدهند؛ صرف نظر از اين که چه تعدادي از پاسخ­ها درست باشند!

جديد يا تکراري بودن سؤالات نسبت به آزمون­هاي سال­هاي قبل : در تعداد کمي از سؤالات که تعداد آن­ها نهايتاً به تعداد انگشتان يک دست مي­رسد، گزينه­اي يافت مي­شود که به نوعي در سال­هاي قبل مطرح شده است. اما به طور کلي سؤالات کاملاً جديد هستند.

انطباق سؤالات با کتاب درسي: برخلاف آن چه ممکن است برخي دبيران و دانش آموزان بيان کنند، همه­ي سؤالات انطباق کامل با کتاب­هاي درسي دارند و به هيچ عنوان مغايرتي مشاهده نمي­شود. البته اين گفته بدان معني نيست که جواب سؤالات به راحتي در متن کتاب يافت مي­شود. چون بيش­تر سؤالات به خلاقانه­ترين شکل ممکن طرح شده­اند و پاسخ به آن­ها نياز به تسلط زياد و علاوه بر آن توانايي تحليل و استدلال دارد. اما به هر حال مباني علمي مورد نياز در کتاب درسي مطرح شده است.

درست يا غلط بودن سؤالات : سؤالي که با توجه به کتاب­هاي درسي زيست­شناسي دبيرستان و يا از نظرعلمي غلط باشد، در آزمون مشاهده نمي­شود. اما تعدادي از سؤالات، درجاتي از ابهام را ايجاد مي­کنند که منطقي نيست انتظار داشته باشيم داوطلب کنکور در زمان محدود بتواند از پس آن­ها برآيد.

سطح علمي سؤالات : اگر بخواهيم درجه سختي آزمون را به ترتيب از ساده به دشوار با رنگ­هاي آبي، سبز، زرد و قرمز نشان دهيم، رنگ زرد را براي آن مناسب مي­بينم.

چيدمان عجيب سؤالات: آن چه درجه­ي سختي اين آزمون را به طور کاذب بالاتر نشان مي­دهد، نوع چيدمان سؤالات آن است. سؤالات صفحات اول و دوم زيست شناسي چنان فشار رواني بر داوطلب وارد مي­کند که اگر آمادگي لازم را نداشته باشد، در پاسخگويي به سؤالات صفحات سوم، چهارم و پنجم ـ که ساده­تر نيز هستند ـ به مشکل برخورد مي­کند. در واقع وجود تعدادي سؤال سخت در اوايل آزمون نوعي  شوک به داوطلب وارد مي­کند.

نوع ديگري آناليز:

ـ 45 سؤال (90% سؤالات) داراي جاي خالي بودند که در نوع خود يک رکورد محسوب مي­شود!!!    

ـ 8 سؤال منحصراً از کتاب دوم طرح شده است.

ـ 12 سؤال منحصراً از کتاب سوم طرح شده است.

ـ 21 سؤال منحصراً از کتاب چهارم(پيش­دانشگاهي) طرح شده است. به اين ترتيب رکورد ديگري ثبت شده است. با توجه به اين که برخي سؤالات نيز ترکيبي از پيش دانشگاهي با دوم يا سوم هستند، مي توان گفت که بيش­ترين ميزان سؤال از کتاب پيش ­دانشگاهي در سال­هاي اخير، مربوط به کنکور 92 است!!!

ـ 2 سؤال به صورت ترکيبي از کتاب­هاي دوم و سوم طرح شده است.

ـ 2 سؤال به صورت ترکيبي از کتاب­هاي دوم و چهارم (پيش­دانشگاهي) طرح شده است.

ـ 2 سؤال به صورت ترکيبي از کتاب­هاي سوم و چهارم (پيش­دانشگاهي) طرح شده است.

ـ يکي از دغدغه ­هاي هميشگي داوطلبان تجربي، ژنتيک پايه است. جالب آن که سؤالات ژنتيک کنکور92 در مقايسه با ساير مباحث دشوار نبود!

 

ـ 3سؤال به صورت ترکيبي از کتاب­هاي دوم، سوم و چهارم (پيش­دانشگاهي) طرح شده است.


کتاب

فصل

تعداد سوال

درصد فراواني

آزمون 1391

آزمون 1392

آزمون

1391

آزمون 1392

 

 

زيست شناسي و آزمايشگاه 1

اول

0

0

 

 

 

 

24%

 

 

 

 

18%

دوم

1

1

سوم

1

1

چهارم

2

3

پنجم

2

0

ششم

3

2

هفتم

2

0

هشتم

1

2

 

 

زيست شناسي و آزمايشگاه 2

اول

0

1

 

 

 

 

 

36%

 

 

 

 

 

28%

دوم

1

2

سوم

2

1

چهارم

2

1

پنجم

0

0

ششم

1

1

هفتم

1

0

هشتم

4

4

نهم

2

1

دهم

3

1

يازدهم

2

2

 

 

زيست شناسي پيش دانشگاهي

اول

2

2

 

 

 

 

 

32%

 

 

 

 

 

42%

دوم

1

0

سوم

0

1

چهارم

0

1

پنجم

1

2

ششم

1

1

هفتم

2

2

هشتم

2

4

نهم

3

4

دهم

3

3

يازدهم

1

1

ترکيبي

 

4

6

8%

12%

پیش بینی زمین لرزه با وزغ ها

محققان می گویند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد وزغ ها احتمالا قادرند وقوع زلزله را پیش بینی کنند.محققان یافته‌های خود را در نشریه جانور شناسی منتشر کرده اند.

 

در سال ۲۰۰۹ گروهی از محققان معروفترین دانشگاه مکاتبه ای بریتانیا، اوپن یونیورسیتی، به ایتالیا رفتند تا تاثیرات نورماه را بر گروهی از وزغ ها که اکثر آنها به منظور تولید مثل در دریاچه ای جمع شده بودند، مطالعه کنند. اما یک شب به طور غیر منتظره ای همه وزغ ها از این دریاچه رفتند.

پنج روز بعد، در شهر لاکوئیلا که ۴۶ مایل دورتر از آن محل بود، زلزله ای رخ داد.هنوز دقیقا مشخص نیست که این وزغ ها چگونه بروز زلزله را تشخیص داده اند اما اکثر جفت ها و وزغ های نر دریاچه را ترک کرده بودند. پنج روز پیش از وقوع زلزله تعداد وزغ های نر ۹۶ درصد کاهش یافت. این پدیده بسیار غیرعادی است چون وزغ های نر به طور معمول بعد از جفت گیری در محل باقی می مانند تا مرحله تخم ریزی به پایان برسد. سه روز پیش از زلزله هم تعداد جفت هایی که برای تولید مثل در آن مکان بودند یکباره به صفر رسید.تخم ریزی این وزغ ها تا شش روز پیش از وقوع زلزله و البته شش روز بعد از وقوع آن، در این دریاچه ادامه داشت اما در طول دوره وقوع این زلزله- یعنی از اولین لرزه تا آخرین پس لرزه- هیچ تخم گذاری انجام نشد.

محققان می گویند این احتمال وجود دارد که وزغ ها استخراج گازها و یا ذرات باردار را احساس کرده اند و به زمین های مرتفع تری پناه برده اند تا از خطر سیل و یا رانش زمین که از طریق زلزله ایجاد می شوند، در امان بمانند. این محققان می گویند این اولین بار است که واکنش حیوانات به فجایع طبیعی قریب الوقوع، به وضوح دیده می شود.

به نقل از: انجمن زیست شناسان ایران

 

جنگ با افسردگی با گیاه بادرنجوبه

ه گزارش باشگاه خبرنگاران؛ یکی از موثر ترین گیاهان دارویی در درمان افسردگی ،غم و اندوه گیاه بادرنجوبه است.

گفتنی است از دیگر خواص این گیاه آرامش بخشی به اعصاب و ضد بیماری های قلب، معده و دستگاه گوارش، همینطور اين گیاهان شادی آور و نشاط انگیز است.

بررسی ها نشان می دهند که این گیاه در درمان بیماری های اعصاب و روان مانند بیماری هيستری خیلی موثر است و همینطور مانع از رخ دادن تشنج در افراد می شود.

جدیدترین تحقیقات نشان داده است که این گیاه کم خونی را نیز می تواند درمان کند.

بادرنجوبه را می توان به انواع روش ها استفاده کرد مانند اینکه آن را خام مصرف کرد و یا مانند چای آن را دم کرده به همراه غذا مصرف کرد، دم کرده ی آن به ویژه برای تقویت حافظه مفید است.

البته در کنار مصرف گیاهان دارویی فرد باید حتما با پزشک مشورت نماید و خودسرانه حتی گیاه دارویی مصرف نکند.

آماده شدن برای مسابقات آزمایشگاهی -برش و رنگ آمیزی بافت های گیاهی

روش برش گیری:
-در شیشه ساعت مقداری اب بریزید.
-قطعه ای از مغز ساقه آقطی و یا یونولیت را بردارید و آنرا از طول بوسیله تیغ تخت برش عمودی بدهید.
-اندام گیاهی مورد نظر را بوسیله پنس در داخل شیار ایجاد شده در مغز ساقه آقطی قرار دهید.
-مغز آقطی در برگیرنده اندام گیاهی را در دست چپ و تیغ را در دست راست گرفته و بطور افقی و یکنواخت لایه های بسیار نازک از مغز آقطی و اندام گیاهی جدا کنید بنحوی که ضخامت برش یکسان باشد. در یک حرکت برش از حداکثر طول لبه تیغ استفاه کنید و از حرکت مشابه اره کردن با تیغ خود داری نمائید.
-برشها را که روی تیغ می مانند با استفاده از نوک سوزن تشریح بلافاصله به درون آب شیشه ساعت انتقال دهید. در این مرحله لایه های نازک آقطی در آب از مقاطع جدا
می شوند و آب مانع خشک شدن برشها می گردد.
رنگ آمیزی
برای تشخیص یک بافت و تمیز آن از سایر بافتها از تکنیک های رنگ آمیزی استفاده
می شود رنگ آمیزی برشهای گیاهی با دو روش ساده و مضاعف صورت می پذیرد.

رنگ آمیزی ساده
این رنگ آمیزی را معمولا برای مشاهده یک نوع بافت و یا بافتهای ساده مورد استفاده قرار می دهند.

ادامه نوشته