آزمایشگاه خون شناسی دانش آموزی سلام گویچه قرمز

آموزش آزمایشگاهی خون شناسی یا هماتولوژی عملی با بیان ساده جهت استفاده دانش آموزان عزیز ( نویسنده آموزشیار آزمایشگاه مهدی خواجه)

آزمایشگاه خون شناسی دانش آموزی سلام گویچه قرمز

آموزش آزمایشگاهی خون شناسی یا هماتولوژی عملی با بیان ساده جهت استفاده دانش آموزان عزیز ( نویسنده آموزشیار آزمایشگاه مهدی خواجه)

طرح درس خون شنا سی دانش آموزی

  

بنام خدا

طرح درس خون شنا سی دانش آموزی

باجدید ترین ویرایش ، مجهز به لینک

به قلم آموزشیار آزمایشگاه

1

White Blood Cells

گلبولهای سفید خون

2

leukocytes

گلبولهای سفید

3

White Blood Cell Count (WBC)

شمارش گلبولهای سفید خون  

4

Red Blood Cells

گلبولهای قرمز خون  video 

5

Erythrocytes

 گلبولهای قرمز

6

Red Blood Cell Count (RBC)

شمارش گلبولهای قرمز خون

7

Platelets

پلاکتها: PLATELETS در فرایند انعقاد خون نقش مهمی دارند.

8

peripheral blood

خون محیطی

9

Bone marrow

منشاء سلولهای خون درمغزاستخوان است .

10

    لوله میکروهماتوکریت


Hematocrit ( Hct) 

هماتوکریت : حجم گویچه های قرمز متراکم خون به در صد ، به بیان دیگر مقدار درصد حجمی که گویچه های قرمز پس از سانتر یفیوژ کردن خون اشغال می کنند راهماتوکریت گویند. هماتوکریت 49%

11

Hemoglobin

هموگلوبین

12

ANEMIA

 آنمی یا کم خونی :ANEMIA کاهش شمارش گلبول های قرمز‚کاهش هماتوکریت‚ کاهش هموگلوبین را آنمی گویند. مثل آنمی فقر آهن

13

RETICULOCYTE

رتیکولوسیت:گلبول قرمزنابالغ بدون هسته ولی دارای ریبوزومهای زیادی است.

14

 

LYMPHOCYTE

 video

لنفوسیت:Lymphocyte نوعی گلبول سفید است .باهسته یک پارچه ,هسته گرد یا بیضی که هسته حدود90 درصد حجم سلول را اشغال کرده است.

15

EOSINOPHILE

ائوزینوفیل : Eosinophil نوعی گلبول سفید است دارای هسته دولبه, داخل سیتوپلاسم سلول دانه های نارنجی دیده می شود .

16

   Basophil

بازوفیل

:نوعی گلبول سفید است  دارای هسته لبوله است داخل سیتوپلاسم سلول پر از دانه های آبی متمایل به سیاه که دانه ها حتی روی هسته را می پوشاند
.

17

 MONOCYTE

منوسیت :Monocyte نوعی گلبول سفید است,هسته سلول بزرگ , کلیوی شکل , یا لوبیائی شکل است. کروماتین هسته ظریف است.تفاوت لنفوسیت بامنوسیت

18

Neutrophil

 

video   Neutrophil 

نوتروفیل: Neutrophil نوعی گلبول سفید است ، یک هسته چند لوبه دارد بطوریکه لوب ها توسط یک رشته کروماتین بهم وصل می شوند.

19

 Differential White Cell Count (DIFF)

شمارش افتراقی گلبولهای سفید خون در یک گسترش خونی رنگ آمیزی شده ومطالعه یکصد گلبول سفید خون و گزارش هرنوع به در صد را دیف ( DIFF ) گویند .   

20

Complete blood count( CBC )

 (CBC)* مهمترین ومعمول ترین آزمایش در آزمایشگاه خون شناسی است . شمارش تمام سلول های خون شامل شمارش گویچه های سفید ، شمارش گویچه های قرمز، شمارش پلاکتها در میلی متر مکعب، بعلاوه  تعیین در صد گویچه های سفید خون ( دیف DIFF )و تعیین هماتوکریت وهموگلوبین ومشخص نمودن ایندکس های خونی و می باشد.

21

EDTA 

ETHLENE DIAMINE TETRA ACETIC ACID

ماده ضد انعقاد (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) ماده ضدانعقادی انتخابی جهت خون شناسی است.

22

 LANCET 

LANCET

لانستLANCET: یک وسیله

نوک تیز استریل است . جهت سوراخ کردن پوست نوک انگشت یا پاشنه پا              ( درکودکان ) جهت خون گیری با مقدار کم استفاده می شود. 
لانست

23

TOURNIQUET


TOURNIQUET

تورنیکت  TOURNIQUET یا گارو:

 حدود 25 سانتیمتر لوله لاستیکی یا نوار کشدار با پهنا و ضخامت مشخص و استاندارد مجهز به گیره می باشد . بستن گارو روی بازو باعث مسدود کردن موقتی وریدها درنتیجه خون در پائین گارو تجمع کرده باعث تورم ورید ها که موجب سهولت خون گیری از ورید می شود.

24

Giemsa stine

رنگ گیمسا

رنگ گیمسا حاوی دو رنگینه است .1- رنگینه قلیائی 2 - رنگینه اسیدی

25

*(µ ( MICRON

میکرون واحداندازه گیری میکروسکوپیک است , یک میکرون معادل یک هزارم میلی متر است.

26

MORPHOLOGY

 

مرفولوژی بمعنای شکل شناسی است, مطالعه روی شکل سلول های خون بر مبنای مقایسه با شکل طبیعی سلول های خون  که طرح نرمال گویچه ها درذهن مااز قبل نقش بسته است . M. KHAJEH 

 مهدی خواجه آموزشیار آزمایشگاه سلام گویچه قرمز 

 

 

حدس بزنید. برش میکروسکپی فوق از چه بافتی تهیه شده است ؟؟ 

سال ها قبل زمانی که نخستین باراین بافت را زیر میکروسکوپ دیدم  بسیارشگفت زده شدم 

هنوز هم این شگفتی ادامه دارد 

  حتما در قسمت نظرات با ذکر دلیل پاسخ این پرسش را بدهید، پاسخ ها را به نام خودتان دراین وبلاک ثبت می کنم 

نظرات 27 + ارسال نظر
تکنولوژی ازمایشگاهی پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 14:53 http://jonquil.tk/

سلام
چه تصویر زیبایی !

آرمین جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 20:01

سایت بسیار بسیار پرباری دارید
یکی از سوالات اساسی من رو پاسخ داده بودید
لینکتون رو همه جا میدم
امیدوارم مستمر به کارتون ادامه بدید
پاینده باشید

از لطف شما تشکر و قدردانی می کنم . خدارا شکر که دوستان خوبی چون شما داریم

پارس درگاه یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 00:05 http://www.irpds.com

مدیر محترم وبلاگ

با سلام،

احتراما با توجه به اینکه وبلاگ شما بر اساس کیفیت و تعداد مطالب تخصصی، جزو پایگاه های برتر اطلاع رسانی حوزه زیست شناسی ارزیابی شده یک ایمیل برای توضیح نحوه همکاری بیشتر با شما برایتان ارسال شد با توجه به احتمال عدم دریافت آن ، می توانید متن نامه ها را در آدرس های:



http://parsdargah.team.googlepages.com/name-site-weblog-bartar-87-6-18.gif

و

http://parsdargah.team.googlepages.com/name-site-weblog-bartar1-87-6-18..gif

مشاهده نمایید.

با احترام

هیات امنای مجموعه سایت های علمی پارس درگاه

BIOLOGY چهارشنبه 3 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 02:42

salam khob bazam matlab bezarin dige!

شهرام جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:19 http://newbiology.blogfa.com

سلام

خوبید؟

ظاهرا همه دوستان زیست شناس به خواب تابستونی رفتند

peyman دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:33 http://dul85.blogfa.com

سلام سایت زیبایی دارید ومطالب بسیار عالی من سوال دارم
اگر ممکن منابع ارشد خون شناسی برای کنکور 88 را برام بفرستید.
متشکرم

با سلام وعرض سلام و احترام
منابع خون شناسی را در این لینک گذاشته ام
ممنونم http://school.blogsky.com/1384/10/01/post-1

مینا یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 07:40 http://microbiology1.blogfa.com

سلام تمایل به تبادل لینک دارم اگر خواستید قرار بدید در قسمت نظرات اعلام کنید

لینک وب ارزشمند شما را ثبت کردم

مینا چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 08:03 http://microbiology1.blogfa.com/

مرسی من هم لینک وبلاگ وزین شمارو قرار دادم برای من هم افتخاره که با وبلاگ خوب و بزرگی مثل این وبلاگ تبادل لینک میکنم امید وارم موفق و پیروز وسربلند باشی

رضا شنبه 2 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:37

با سلام
من دانشجوی علوم آزمایشگاهیم..
واقعا" از آشنایی با وبتو خوشحالم خیلی به دردم خورد..
موفق باشید..

با سلام و ارادت
خدا را شکر که همکارانی به خوبی شما داریم

حجازی سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:50 http://www.zistikatur.blogfa.com

سلام دوست عزیز .
از اینکه به یاد من بودید از شما متشکرم .
شعر زیبایی بود .
از ینکه همچنان فعالید خوشحالم و به این همت شما درود می فرستم .
برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم.

حجازی سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:00 http://www.zistikatur.blogfa.com

سلام .
از شما به خاطر اینکه به یاد این دو ست قدیمی بودید ممنونم .
شعر زیبایی بود .
برای شما آرزوی موفقیت می کنم .

رضا پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1387 ساعت 21:01

سلام من بازم اومدم !
میشه راجب بافت مغز،طحال،روده و شریان و ورید هم مطلب بنویسید و عکسهایی از اینا (زیر میکروسکوپ) بزارید..
ممنون
موفق باشید.

با سلام و احترام
از سلول های خون بخواهید در حد امکان به چشم . بافت های دیگر در حیطه کارم بنده نیست

علیرضا ورضا شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 13:27 http://rezavaali.blogfa.com/

سلام خسته نباشین.
وبلاگ خوبی دارین.
ما هم وبلاگ تازه ای رو در باره ی مقالات پزشکی و پرستاری درست کردیم خوشحال میشیم اگه مارو لینک کنید.
با تشکر

وب سایت تبلیغاتی پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 14:33 http://www.tablighatagahi.com

سلام
به وب سایت ما هم سر بزنید.
www..tablighatagahi.com

زیست دبیرستان یکشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 15:17 http://biology2.blogfa.com/

سلام دوست گرامی
سایت خیلی خوبی داری
من شما را لینک کردم اگر دوست داشتی ما را به اسم "زیست دبیرستان" لینک کن
با تشکر

ممنون دوست من
من هم لینک خوب وب شما را گذاشته ام

محمد دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:25 http://www.dbilogy.blogfa.com

سلام یه سر به وبلاگ من هم بزن اگه لایق دونستی.

قدمتان به چشم .باز تشریف بیاورید خوشحال می شوم .
وبلاگتون را نتوانستم وارد شوم .آدرس صحیح برایم ارسال فرمایید لطفا ممنونم

cici دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 21:58

fk konam male bafte peyvandi ostokhone :-?

آفرین
من به شما دوستان عزیزم بسیار افتخار می کنم

ps دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 19:17

عکس بافت استخوانیه-سیستم هاورس

آفرین
من به شما افتخار می کنم

Q یکشنبه 16 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:36

Nice and useful

با تشکر فراوان

حقایق دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 15:15 http://morvarid46.blogfa.com

l متشکر من هم لینک وبلاگ وزین شمارو قرار دادم برای من هم افتخاره که با وبلاگ خوب و بزرگی مثل این وبلاگ تبادل لینک میکنم امید وارم موفق و پیروز وسربلند باشی

همکار عزیزم با افتخار بسیار سلام گویجه قرمز مزین به وب
ارزشمند شما گردیده است

نفس دوشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 19:03

سلام
بنظرم باف پیوندی استخوانه

آفرین درسته به شما افتخار می کنم

صورتی یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 04:56

خیلی جالبه میخواستم بدونم گویچه قرمز رو میشه با میکروسکوپ چه میزان قدرت دید منون مشم توضیح بدید، من زیاد علمی سر در نمیارم فقط بگید باید چند برابر بشه تا به اندازه یک میلیمتر بشه دیدش

با سلام و ارادت
قطر گویچه قرمز طبیعی حدود 7 میکرون است
با میکروسکپ نوری گویچه قرمز را می توان حداکثر هزار برابر بزرگتر دید

بهرام شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 07:33

اول ممنون از سایت بسیار خوبتون، بعد میخواستم بدونم سلول رو میشه زیر میکروسکوپ نوری دید یا نمیشه؟ یعنی یک سلول رو از نمای بالا،.. بعد درون سلول هم باید مشخص باشه؟ قطر سلول چقدره ممنون میشم جواب بدین... سلول عظه ی بدن

با درود فراوان
تشکر می کنم
بله یا عدسی شیئی شماره 100 میکروسکپ بزرگنمایی 1000 برابر می شود
می توان مثلا گویچه های سفید خون را مود مطالعه قرار داد
بله درون سلول دیده میشود
مثلا در مورد لنفوسیت می توان سیتوپلاسم و هسته سلول را دید
اندازه سلول ها متفاوت است مثلا گویچه های قرمز نرمال قطری حدود 7 میکرون دارند

مریم جمعه 8 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 10:22

چه عالی : هدیه:

آموزشیار آزمایشگاه مهدی خواجه چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 19:09 http://redcell.blogsky.com

از پبشگاه همه عزیزانم عذر خواهی می کنم که گاهی برایم میسر نمی شود به موقعه پاسخ گوی محبت های شما دوستان باشم

احمد چهارشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 01:35

سیستم مجرای هاورس

درسته آفرین بر شما

مهدی سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 21:03

آفرین برشما
درست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد